2021 și obligativitatea implementării Stage V pentru stivuitoare

Aproape pe neobservate, anul 2021 a adus cu sine obligativitatea pentru producătorii de stivuitoare de a se conforma normelor europene de poluare denumite Stage V, destinate vehiculelor non-rutiere. Acest lucru înseamnă că începând cu 1 ianuarie 2021 toate stivuitoarele noi comercializate pe teritoriul UE vor fi obligate să respecte noi cerințe tehnice. Singurele stivuitoare noi neconforme care vor mai putea fi comercializate începând cu 2021 sunt cele care fuseseră deja importate pe teritoriul Uniunii Europene până la data de 31 decembrie 2020. Ele vor putea fi comercializate numai până la epuizarea stocurilor.

Nici o problemă când alegi un Hyundai. Stivuitoarele Hyundai îndeplinesc 100% cerințele Stage V.

DAR DESPRE CE ESTE VORBA ÎN STAGE V?

Probabil suntem cu toții familiarizați cu așa-zisele „norme euro” aplicabile automobilelor. Acestea (denumite: „euro 3”, „euro 4”, „euro 5” etc.) au în vedere reglementarea emisiilor de substanțe toxice ale motoarelor cu combustie internă, în principal monoxidul de carbon, hidrocarburi și diverse alte particule.

Or, deși standardul „euro 1” are o vechime de aproape 30 de ani, autorităților europene le-a luat mai multă vreme (până în 1997) ca să înțeleagă că motoarele cu combustie internă au aplicații nu doar în industria auto, ci în multe alte situații și industrii. Una dintre acestea fiind industria de logistică și intralogistică.

Desigur, numărul stivuitoarelor care se comercializează anual este incomparabil mai mic decât al automobilelor. La nivelul Uniunii Europene în fiecare an se achiziționează în jur de 50-80.000 de motostivuitoare diesel și GPL, un număr minuscul comparativ cu piața auto. Totuși, spre deosebire de automobile, stivuitoarele au tendința de a funcționa foarte mult pe parcursul unei zile, astfel încât deși la prima vedere sunt „puține”, emisiile lor poluante trebuiau reglementate cumva. În acest sens autoritățile europene au elaborat în 1997 standardele de emisii pentru vehiculele care nu circulă pe drumurile publice – clasă de vehicule din care fac parte și stivuitoarele (alături de utilaje de construcții, mașini de tuns iarba, snowmobiles etc.).

În acest moment standardul în derulare este așa zisul Stage V, adoptat de Parlamentul European în 2016. Fără a intra în detalii tehnice trebuie să spunem, pe scurt, că standardul Stage V prevede o micșorare cu 97% a emisiilor de particule comparativ cu cât se cerea pe timpul Stage I (standardul din 1997).

Iată de ce, deși au trecut peste 20 de ani de la adoptarea Stage I, e de la sine înțeles că mulți producători mici nu au reușit încă să-și perfecționeze motoarele în așa fel încât să poată trece testele necesare pentru Stage V. În plus, trebuie menționat că Stage V este cel mai dur standard de emisii poluante pentru vehicule non-rutiere la nivel mondial, ceea ce înseamnă că mulți producători care nu sunt interesați de piața europeană pur și simplu vor abandona această piață. Noul standard european solicită o cantitate maximă de particule poluante de 0,015 gr / kWh inclusiv pentru motoarele cu putere între 130-560 kW. Spre comparație, în SUA sunt permise cu 25% mai multe emisii, ceea ce în termeni tehnici e imens.

Standardele Stage V se aplică la toate motoarele cu combustie internă, așadar și la stivuitoarele diesel, și la GPL-uri. Cel mai probabil noile stivuitoare, deși vor fi mai performante și mai puțin poluante, vor veni „la pachet” cu costuri de întreținere (revizii și service) mai mari decât în prezent. De asemenea, și prețurile vor fi cel mai probabil ceva mai ridicate decât la stivuitoarele din generația precedentă, până când piața va absorbi complet șocul noilor reglementări. Pe de altă parte e de așteptat ca valoarea de revânzare a unui utilaj Stage V bine întreținut să fie una ridicată.

TREBUIE SĂ NE SPERIEM DE STAGE V? NU CU HYUNDAI

Pe scurt spus, nu, mai ales că în jurul anului 2025 se așteaptă elaborarea viitoarelor norme Stage VI (echivalentul viitoarelor norme auto „euro VII”) care vor deveni definitive și vor avea rolul de a asigura tranziția Europei de la energia fosilă la energia regenerabilă spre orizontul anilor 2030.

În acest moment în portofoliul de produse al Util SPC există mai multe stivuitoare Stage V, cele mai cerute fiind stivuitoarele din gama Hyundai D9-V și D9-VB. Inginerii Hyundai au profitat de noile standarde pentru a accelera îmbunătățirea performanțelor propriilor echipamente. Motoarele au un consum redus, transmisia e controlată electronic, ergonomia cabinei a suferit îmbunătățiri substanțiale. Garanția a fost extinsă (sub rezerva anumitor condiții) de la 3000 la 4000 de ore și echipamentele au fost echipate cu un computer de bord care face posibilă diagnoza pe loc. Nu degeaba deviza sunt care sunt prezentate publicului noile utilaje de la Hyundai este: „Packed with smartness” – „Doldora de inteligență”.

Impactul Stage V era așteptat de multă vreme în industrie și pentru furnizorii care s-au pregătit din timp el va fi unul mult diminuat, în timp ce clienții vor avea numai de câștigat beneficiind de utilaje mai curate, mai puternice, mai fiabile și mai valoroase.