09 aug. Cei trei piloni principali ai prelungirii duratei de viață a utilajului dvs.
În acest context dificil, în care multe afaceri încearcă din greu să-și găsească resursele și motivația necesare pentru a continua, credem că este esențial să învățăm câteva principii de bază legate de prelungirea duratei de viață a unui stivuitor.

Nu de alta, dar de foarte multe ori mecanicii Util SPC au fost chemați să facă service pentru utilaje complet compromise, echipa de vânzări a fost rugată să preia în sistem buy-back utilaje care ar mai fi putut lejer să funcționeze la parametri de top 3-4 ani și în depozitul nostru ajung constant utilaje care, după ce sunt recondiționate, pot funcționa normal încă 10 ani. De cele mai multe ori nu utilajul e vinovat pentru starea în care se află, ci proprietarul.
Stivuitoarele sunt un vehicul tehnologizat. Exact ca la automobile, un stivuitor îngrijit poate să funcționeze 20-30 de ani fără probleme. Există și acum, în unele muzee tehnice, automobile din jurul anului 1900 perfect funcționale. Pe cer zboară în continuare avioane Boeing 737 sau Tupolev-154, concepute și construite în anii ’60 ai secolului trecut. Mările sunt pline de vapoare construite în urmă cu 60-70 de ani. De regulă un vehicul tehnologizat este scos din uz atunci când ajunge uzat și depășit moral, inclusiv din perspectiva normelor de securitate și tehnice, nu neapărat fiindcă nu ar mai putea îndeplini cu succes, strict cantitativ, rolul pentru care a fost proiectat. La fel e și cu stivuitoarele.
Într-un context dificil cum e cel de azi numai de defectarea unui utilaj care mai putea fi folosit cu succes o vreme nu e nevoie. Mai ales că nu e vorba de un utilaj ieftin. Să vedem, așadar, care sunt cei trei piloni principali ai prelungirii duratei de viață a unui stivuitor.
[1] SE LUCREAZĂ ÎNTR-UN MEDIU DIFICIL? RESPECTAȚI PARAMETRII TEHNICI
Activitatea firmei dvs. presupune manevrarea mărfurilor în condiții dificile precum: foarte rece (depozite frigorifice), foarte cald, foarte umed (ex. în port!), mediu cu mult praf și particule fine etc. etc. etc.? Atunci asigurați-vă că stivuitorul este adaptat la acest mediu și că respectați limitele tehnice specificate de producător. De exemplu, dacă producătorul zice să nu-l folosiți la -10° C, atunci… nu-l folosiți la -10° C! Chiar dacă pare că … „își face treaba”. Cu siguranță un stivuitor de calitate „își va face treaba” și în condiții mai dificile decât cele pentru care a fost proiectat, dar durata lui de viață va fi serios redusă.
[2] VERIFICAȚI VIZUAL PERMANENT STAREA UTILAJULUI ȘI RAPORTAȚI IMEDIAT PROBLEMELE APĂRUTE
În cazul automobilelor un șofer responsabil nu se bazează doar pe indicatorii de bord. Orice șofer responsabil, înainte de a urca în mașină, verifică vizual starea acesteia, starea roților, vopseaua etc. și măcar o dată la două-trei săptămâni mai aruncă o privire scurtă, strict de control, la motor, ca să vadă dacă e totul în regulă.
La fel trebuie procedat și în cazul unui stivuitor. Chiar și vopseaua lovită de pe caroserie poate fi un indicator util, dar și un semnal de alarmă: fie că stivuitoristul e neîndemânatic (caz în care trebuie trimis la cursuri), fie că stivuitorul e prea mare pentru locația în care e utilizat. Dar semnele evidente de uzură ale unui stivuitor sunt mult mai multe:
- cedarea unor cabluri care au fost expuse unui stres îndelungat;
- torsiunea unor componente mecanice;
- lame de furcă uzate;
- fisuri în caroserie;
- lagăre șubrezite, cu joc;
- pur și simplu un nivel slab de performanță în timpul sarcinilor zilnice.
Tocmai de aceea multe stivuitoare moderne (de pildă stivuitoarele Crown) au început să fie dotate cu o mulțime de senzori care detectează din timp orice mică problemă apărută și transmit în bază, prin internet, informația legată de parametrii dereglați, în așa fel încât echipa tehnică să investigheze imediat problema. Dar în cazul unui stivuitor mai vechi, sau de concepție mai slabă, nu ne putem baza pe senzori, așa că toate aceste „mici” probleme care sunt aparent inofensive trebuie raportate managementului de îndată ce au fost observate, nu doar atunci când a venit momentul pentru o …
[3] REVIZIE PERIODICĂ
Evident, baza întreținerii unui stivuitor e revizia periodică, la intervalele specificate în cartea tehnică a utilajului și/sau în instrucțiunile furnizate de distribuitor. Foarte multe firme, mai ales cele mici, preferă să evite momentul reviziei și să improvizeze o revizie „in-house”, pentru a reduce costurile.
Numai că reducerea costurilor pe termen scurt s-ar putea să conducă la daune pe termen lung. Nu intrăm în detaliile conținutului unei revizii de stivuitor, detalii pe care le puteți găsi în alte articole, inclusiv în reviste de specialitate. Vrem doar să atragem atenția că nimic nu se compară cu o revizie temeinică făcută de personal calificat. Vă garantăm de pe acum că stivuitoriștii dvs. pot cel mult să țină sub control nivelul uleiului și să observe, eventual să rezolve, mici nereguli legate de instalația de semnalizare (când se mai arde câte un bec).
În concluzie
Respectarea parametrilor tehnici, atenția permanentă acordată utilajului și programul riguros de mentenanță sunt cei trei mari piloni pe care se bazează durata de viață a unui stivuitor. Atâta vreme cât veți acorda atenția cuvenită tuturor acestor trei cerințe aveți toate șansele să beneficiați din plin de tot ce poate oferi utilajul dvs.